Brev:
Mælkeerstatning, forstoppelse og søvn
14. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Mælkeerstatning, forstoppelse og søvn
Kære Helen
Jeg var meget glad for dit svar i min mail ”Ondt i maven pga. modermælkserstatning”.
Vi har dog været lidt hurtige og ændret noget i vores lille drengs kost før svaret, som jeg nu håber, du vil følge op på.
Efter forstoppelsesproblemer med produktet Nan, skiftet vi helt til Grøn Allomin.
Men kort efter begyndte vores dreng at vågne op efter 1 ½ time og var meget sulten, samtidig syntes hans maveproblemer stadig ikke at være helt løst. Jeg lod mig fortælle, at der vist nok ikke er så stor næringsindhold i Grøn Allomin, hvilket måske gjorde, at han ikke kunne være mæt så længe eller måske fordi det er et syrnet produkt??
Vi er nu delvis vendt tilbage til produktet Nan, som mættede ham i første omgang. Han får det i de fire af de i alt seks flasker, han får om dagen – ca. 70-100 ml. pr flaske. I de to af flaskerne giver vi ham Grøn Allomin fordelt mellem Nanflaskerne, er det godt? Eller synes du stadig vi skal gå over til Nan H.A.?
Jeg malker desuden ud til hver af de seks gange, her får han ca. 30-35 ml. modermælk først, før han får en flaske erstatning!
Han er heldigvis begyndt at få afføring. De seneste dage er det dog blevet noget grønt-gult og grynet i stedet for bare gult og grynet, skal vi være bekymret for dette?
Vores dreng har de seneste formiddage og eftermiddage haft det godt med længere soveperioder (2-3 timer) og været i hopla til at sidde og ”snakke/lege” i længere tid. Det er aftnerne og nætterne, der er stygge. Der har han sværere ved at koncentrere sig om at sutte fra flasken, græder mere og er generelt mere urolig og vågen. Faktisk så sover han næsten ikke om natten. Sen nat/tidlig morgen er han de seneste dage kommet af med meget afføring, og han får det efterfølgende godt/afslappet igen.
Hvad kan vi gøre ved dette? Han får stadig lactulose, 4 ml i døgnet.